شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

تفاوت های اصلی پردازنده های اینتل Core با Xeon- بخش دوم

بازار استوک لوازم الکترونیکی، لپ تاپ ، مانیتور، آل این وان، کیس صنعتی

تفاوت های اصلی پردازنده های اینتل Core با Xeon- بخش دوم

۳۳۴ بازديد


محصولات Intel Core در واقع رنج پردازنده هایی با دو الی چهار هسته اصلی همراه با رشته های پردازشی محدود را تشکیل می دهند که به یکی از پرفروشترین محصولات رده سیستم های کامپیوتری در چند سال اخیر تبدیل شده اند، برخلاف سری Xeon پردازنده های Core کاربران بخش سیستم های رومیزی (PC) را هدف قرار داده اند، این سری از پردازنده ها به دلیل فرکانس کاری زیاد دارای توانایی منحصر به فردی در پردازش برنامه های محاسباتی دسکتاپ محور می باشند، همچنین در بخش مجازی سازی 
(Virtualization) برنامه های گرافیکی با تکنولوژی HD تجربه بسیار بهتری را فراهم می کنند، این ویژگی عملکرد مناسبی را در بازی های رایانه ای در پی خواهد داشت و با توجه به این موضوع که اکثر بازی های ویدئویی جدید برای پردازنده هایی با دو الی چهار هسته پردازشی اصلی بهینه شده اند، در نتیجه انتخاب اول و آخر اکثر گیمرها برای تهیه سیستم گیمینگ خود به محصولات Intel Core خلاصه خواهد شد.
سری پردازنده های اینتل Core دارای سه بخش اصلی با نام های Core I5 ،Core I3 و Core I7 می باشند که طبق تعداد هسته های پردازشی و عملکرد کلی تقسیم بندی می شوند، پردازنده های Core I7 با توجه به فرکانس زیاد و طراحی ویژه ای که دارند برای برنامه ها و نرم افزار های وابسته به دستورات پردازشی Single-Thread مشابه با بازی های رایانه ای فوق العاده سریع عمل می کنند. (لپ تاپ هیبریدی چرخشی چندهسته ای hp2760p)
از لحاظ معماری، پردازنده های سرور 99% مشابه معماری پردازنده های دسکتاپ می باشد. مثلا زمانی که معماری Sandy Bridge ارائه شد (نوعی معماری پردازنده های اینتل که در سال 2005 از آن رونمایی و در محصولات بعدی این شرکت از آن استفاده شد.)، پردازنده های زئون و مثلا سری Core i 2xxx دقیقا از همان معماری سندی بریج (Sandy Bridge) استفاده کردند. اما نقطه تفاوت در یک سری تکنولوژی های اضافی هست که در ادامه به چند مورد اصلی آن ها اشاره میکنم.
پردازنده های Xeon از (QPI (The Intel QuickPath Interconnect دوم برای بکارگیری در مادربردهای دارای دو سوکت پردازنده (Dual Socket) بهره می برند.
پردازنده های Xeon از تکنولوژی Intel Direct IO و Integrated IO پشتیبانی می کند اما سری Core i و دسکتاپ خیر(این تکنولوژی باعث افزایش بازدهی پردازنده می شود)
پردازنده های Xeon تا چند برابر بیشتر از حافظه Cache نسبت به پردازنده های معمولی و پیشرفته Desktop پشتیبانی می کنند.
پردازنده های Xeon از ECC Memory و یا سیستم تصحیح خطا در پردازش حافظه پشتیبانی می کنند. پردازنده های Xeon کنونی تا حدود 768 گیگابایت از حافظه رم پشتیبانی می کنند اما پردازنده های دسکتاپ نهایتا تا 64 گیگابایت.
پردازنده های Xeon از تعداد بیشتر کانال نصب حافظه (Memory Slots) نسبت به پردازنده های دسکتاپ پشتیبانی می کنند.

از مزیت های پردازنده های Intel Xeon می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- دارای مقدار زیاد کش سطح سوم (L3 cache): مؤلفه های کش در واقع حافظه های اندکی با سرعت بسیار زیاد هستند که پردازنده ها برای تسهیل فرآیند پردازشی برخی از برنامه ها و نرم افزار ها از آن استفاده می کنند، نسبت به سایر محصولات اکثر پردازنده های Xeon بسته به نوع مدل از میزان L3 cache زیادی تقریبا 15 الی 30 مگابایت بهره می برند، این مقدار تقریبا دو برابر قدرتمندترین پردازنده های سری Core می باشد و دلیل اصلی پتانسیل پردازشی بهتر در اکثر سیستم های WorkStation تا حدودی به این مؤلفه ارتباط پیدا می کند.
ادامه دارد...
(تبلت های چرخشی چند هسته ای hp 2760p)
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.